یکی از دسرهایی که بخصوص بچه ها زیاد از اون لذت میبرن ، ژله هست . ژله به دلیل طعم خوبی که داره و همینطور طعم دهنده هایی که به اون میزنن خیلی محبوب بچه ها هست و حتی خیلی از بزرگ سالها هم علاقه مند به اون هستند . در این پست میخوایم کمی در مورد فلسفه ژله و خصوصیات آن صحبت کنیم .

ژله دسری پودری می باشد که عمدتا از پروتئین تشکیل میشود . ماده ی اصلی آن از کلاژن ساخته شده است که خود از پودر شدن استخوان و غضروف حیوانات تهیه میشود . از این رو می باشد که ژله حاوی مقادیر بسیار زیادی از پروتئین می باشد و برای سلامتی بدن نقش بسزایی دارد.

ژله در انواع مختلفی تولید میشود که بیشتر با نوع طعم دسته بندی میشوند. اما تولید این ژله های میوه ای نیز خود نیازمند داشتن کیفیت بالا در مواد میوه ای می باشد. هر چقدر ژله دارای کیفیت بالایی باشد بالطبع طعم و خواص بهتری هم خواهد داشت .

طرز تهیه ژله ها نیز تقریبا شبیه هم می باشد . ماده پودری را در اب نسبتا داغی حل کرده و سپس در یخچال میگذارند و بعد از خنک شدن اصطلاحا ژله بسته و سرو میشود. اما طرز تهیه ژله خرده شیشه که از ژله های لوکس محصوب میشود کمی متفاوت است. در تهیه این نوع از ژله نیازمند داشتن مقداری خلاقیت هستید . این ژله حاوی یک ژلاتین کلی و کامل در کنار چندین تکه ژلاتین از قبل تهیه شده می باشد که در داخل ژله ی جدید به قرار داده شده است . شکل ظاهری این ژله زمانی که سرور می شود به شکلی است که شبیه خرده شیشه می باشد و از این رو می باشد که به ان ژله خرده شیشه ای می گویند .

آیا خوردن ژله حلال است یا حرام ؟

حتما از شنیدن این پرسش تعجب کردید ! راستش اولین بار که خودم هم این سوال رو شنیدم اولیش خندیدم بعد دیدم نه گویا قضیه جدیه ! درنتیجه بعد از خندیدن تعجیب کردم :دی

ژله همانطور که اشاره شد از کلاژن تشکیل میشه که اونم از پودرشدن استخوان و غضروف حیوانات تولید میشه . پس اگه این وسط از استخوان حیوانی مثل خوک یا سایر حیوان های حرام گوشت استفاده بشه این ژله میشه ژله حرام ! و باید در خوردن اون احتیاط کنید ! البته اگه به این موراد کاری ندارید راحت می تونید بخورید مشکلی پیش نمیاد ! ولی اگه حساسید توجه داشته باشید که بعدا به مشکل نخورید !

ایا ژله هم برای گیاه خوار ها ممنوعه ؟

ممنوع از اون منظر که نه ولی چون این افراد گرایشی به خوردن فراورده های حیوانی ندارن پس بهتره که ژله هم مصرف نکنن چون بهرحال کلاژن داره و از استخون حیوان تولید شده . 

امیدوارم که این مطلب براتون مفید بوده باشه . خوشحال میشم که همیشه همراه خوش آشپز باشید و منو از همراهی خودتون بی نصیب نزارید . آموزش های مختلفی رو براتون در نظر گرفتم که در آینده منتشر خواهم کرد . شاد و سلامت باشید ...